NAMAZ NASIL KILINIR

NAMAZ NASIL KILACAĞIM -1-
Bu yazıyı sesli olarak dinleyebilirsiniz
Ses dosyasını dinlemek için Flash Player gereklidir.
-->
Sual: Namaza yeni başladım. Nasıl namaz kılacağımı örnekle açıklar mısınız?
CEVAP : Sabah namazının sünneti şöyle kılınır:

1-
Kıbleye karşı dönülür. Ayaklar birbirinden dört parmak kadar açık tutulur. Ellerin baş parmakları kulak yumuşaklarına değdirilir, avuç içleri kıble istikametine açılır. Niyet ettim Allah rızası için bu günün sabah namazının sünnetini kılmaya dedikten sonra Allahü ekber diyerek göbek altında sağ el sol elin üzerine bağlanır. O anda kıbleye döndüğünü de bilmek lazımdır.


2-
Gözler, secde edilecek yerden ayrılmadan Sübhaneke okunur. Euzü Besmeleden sonra Fatiha ve besmele çekmeden bir zammı sure okunur.


3-
Zammı sureden sonra Allahü ekber diyerek rükuya eğilinir. Ellerle diz kapakları kaplanır, bel düz tutulur ve gözler ayaklara bakar, üç defa Sübhane Rabbiyel-azim denir.


4- Semi'allahü limen hamideh
diyerek doğrulur. Doğrulurken, pantolonu çekmemeli ve gözlerini secde yerinden ayırmamalı. Tam dik durunca Rabbena lekel hamd denir.


5-
Ayakta biraz durup, Allahü ekber diyerek secdeye gidilir. Secdede üç defa Sübhane Rabbiyel-a'lâ denir.


6-
Sonra, Allahü ekber diyerek sol ayak yere yayılır, sağ ayağın parmakları kıble istikametinde bükülür, uylukların üzerinde oturulur. Avuçlar, dizin üzerine konur ve parmaklar kendi haline bırakılır.


7-
Sonra Allahü ekber diyerek, tekrar secdeye varılır.


8-
Secdede üç defa Sübhane Rabbiyel a’lâ dedikten sonra Allahü ekber diyerek ayağa kalkılır.


9-
Ayakta besmele çekilip Fatiha ve bir zammı sure okunup, Allahü ekber diyerek rükuya eğilinir.


10-
İkinci rekat da, birinci rekatta tarif edildiği gibi tamamlanır. Yalnız ikinci secdeden sonra (Allahü ekber) deyince ayağa kalkmayıp uyluklar üzerine oturulur, Ettehıyyatü, Allahümme salli, Allahümme barik ve Rabbena âtina dualarını okuduktan sonra önce sağa, sonra sola Esselamü aleyküm ve rahmetullah diye selam verilir ve Allahümme entesselam ve minkesselam tebarekte ya zel-celali vel-ikram denir


Sonra hiç konuşmadan, hiçbir şey okumadan sabah namazının farzını kılmaya kalkılır. Sabah namazının farzı da aynen sünneti gibi kılınır.

Namazdan sonra, 3 kere istiğfar yani Estagfirullah okunur, sonra, Âyet-el-kürsi, 33’er defa sübhanallah, elhamdülillah ve Allahü ekber ve bir kez (Lâ ilâhe illallahü vahdehü lâ şerike leh lehül-mülkü ve lehül-hamdü ve hüve alâ külli şey’in kadir) okunur. Daha sonra dua edilir.

Dört rekatlı sünnetlerin ikinci rekatından sonra oturduğunda sadece tehıyyat okuyup, [yani yukarıda tarif ettiğimiz gibi ilk iki rekatı kılıp] üçüncü rekata kalkılır. Üçüncü ve dördüncü rekatlarda Fatiha ve zammı sure okuyarak, rüku ve secdelerini yapıp oturur. Ettehıyyatü, Allahümme salli, Allahümme barik ve Rabbena âtina dualarını okuduktan sonra önce sağa, sonra sola selam vererek namazı tamamlar.

Dört rekatlı farzların da ikinci rekatından sonra oturduğunda sadece tehıyyat okuyup, [yani yukarıda tarif ettiğimiz gibi ilk iki rekatı kılıp] üçüncü rekata kalkılır. Ancak, üçüncü ve dördüncü rekatlarda sadece Fatiha okuyarak, rüku ve secdelerini yapıp oturur. Ettehıyyatü, Allahümme salli, Allahümme barik ve Rabbena âtina dualarını okuduktan sonra önce sağa, sonra sola selam vererek namazı tamamlar.

Akşamın farzı da böyledir. Yani üçüncü rekatında zammı sure okunmaz.

Vitrin üç rekatında da, Fatihadan sonra zammı sure okunur. Üçüncü rekatta zammı sureden sonra, tekbir getirip eller kulaklara kaldırılır. Sonra Kunut duaları okunur.

İkindinin ve yatsının ilk sünnetleri de diğer 4 rekatlı sünnetler gibidir. Ancak ikinci rekattan sonraki oturmada tehıyyattan sonra Allahümme salli ve barikler de okunur.

Kadın ise namaz kılarken, elleri erkekler gibi kulaklara getirmez, elleri omuz hizasına kaldırıp, niyet eder, elleri göğsü üzerine bağlar. Rükuda tam düz durmaz. Secdede dirsekleri yere yayar. Tehıyyatta uylukların üzerine oturur.

Sual:
Namazda niyet etmek ne demektir?

CEVAP :
Namazda niyet etmek demek, o namazın ismini, vaktini, kıbleyi, cemaatle kılıyorsa imama uymayı veya imam olmayı kalbinden geçirmek demektir.


Sual: Namazda ilk tekbir getirilirken eller kulakta mı olacaktır?
CEVAP :
Namaza başlarken, erkekler iki eli kaldırır, baş parmak uçları kulak yumuşağına değer. Avuç içleri kıbleye döndürülür. Eller kulaktan ayrılırken, Allahü ekber demeye başlanır, göbek altına bağlarken bitirilir. Allahü ekber denildikten sonra da eller bağlansa namaz bozulmuş olmaz ise de, bahsettiğimiz tarife uygun yapılması iyi olur.

Sual: Namaza tekbir getirince mi başlamış oluyoruz, elleri bağlayınca mı?
CEVAP :
Ellerin önemi yok, tekbir getirince başlanmış oluyor.


Sual:
Seccadesiz namaz kılınır mı?

CEVAP :
Namaz, temiz olan her yerde kılınır. Seccade şart değildir. Toprak üzerinde, hasır üzerinde, kilim üzerinde, temiz olan her şey üzerinde namaz kılınır. Namaz kılacak yer bulunamadığı takdirde ayakkabı ile girilen, fakat necaset görülmeyen odalarda da kılınır.


Sual: Bir rekat namaz, ne zaman başlar, ne zaman biter?
CEVAP :
Birinci rekat, namaza durunca, diğer rekatlar ayağa kalkınca başlar, tekrar ayağa kalkıncaya kadar devam eder. Son rekat ise, selam verinceye kadar devam eder. İki rekattan az namaz olmaz.


Sual:
Zammı sure nedir, uzunluğu ne kadar olmalıdır?

CEVAP :
Fatihadan sonra okunan, uzun veya kısa bir sureye yahut üç âyete veya üç âyet miktarına uygun bir âyete zammı sure denir. Üç âyetin miktarı kelime itibarı ile on kelime, harf itibarı ile otuz [30] harf olmalıdır! (Redd-ül Muhtar)

Nas suresi altı âyettir. Gerektiğinde üç âyeti birinci rekatta, diğer üç âyeti ikinci rekatta okunabilir.

Sual:
Elektrik sobasına, hava gazı alevine karşı namaz kılmak caiz midir?

CEVAP :
Her türlü sobaya karşı, aleve ve ışık kaynaklarına karşı namaz kılmak caizdir. Ancak açıkta olan ateşe karşı namaz kılmak caiz değildir.


Sual: Namazı bozulan, namazdan çıkarken selam verip de mi çıkar?
CEVAP :
Namaz bozulunca selama lüzum yoktur. Namaz bozulmadan, namazı bozmak mecburiyeti hasıl olursa, o zaman selam vererek namaz bozulur. Mesela farza yeni başlayan kimse, yanında o namaz cemaatle kılınmaya başlasa, hemen selam verip cemaate uyar.


Sual: Namaz kılarken melodili cep telefonum çalarsa, namaza zararı olur mu?
CEVAP :
Cep telefonu çalınca namaz bozulmaz. Fakat İbni Âbidin’de bildirildiğine göre, kalbi meşgul eden, huşuu gideren şeyler yanında, mesela çalgı yanında namaz kılmanın mekruh olduğu bildirilmektedir. Mekruhlar namazın sevabını azaltır. Bazı camilerde hoparlör açık olduğu zaman müzik sesleri geliyor. Namaz kılarken huşua mani olan şeyleri kaldırmak gerekir.


Sual: Namaz kılarken nasıl durulur?
CEVAP :
Allahü teâlânın huzurunda bulunduğumuz için edebe uygun durulur. Namaza dururken, önde Sırat varmış gibi düşünmek, Azrail aleyhisselamın her an canımızı almak üzere hazır olduğunu düşünmek ve ömrümüzün en son namazını kılıyormuş gibi hareket etmek iyi olur.


Sual: Namaza durunca, önümdeki masanın üstünde bir resim gördüm. Namazımın mekruh olmaması için namazı bozup resmi kaldırmam uygun olur muydu?
CEVAP :
Namazı bozmak caiz değildir. Namazdan önce bunun gibi hususlara dikkat etmeli.


Sual: Namaz kılarken, elektrikler sönse veya birisi bilmeden söndürse kılınan namaz sahih midir?
CEVAP :
Kılınan namaz sahihtir. Mekruh olmaz. Özürsüz zifiri karanlıkta namaza durmak mekruhtur.


Sual: Namaz kılarken, başını yana döndürüp, gelen kimseye bakmak veya falanca eşya nerde diye sorana, kolunu uzatıp el ile işaret etmek namazı bozar mı?
CEVAP :
Namazı bozmayan az işe amel-i kalil, namazı bozacak kadar çok olana amel-i kesir denir.

Namaz kılarken başını, yüzünü etrafa çevirmek amel-i kalil olup mekruhtur. (Falanca şey nerede?) diye sorana, eli ile kolu ile işaret etmek de amel-i kalil olup mekruhtur. Namaz kılarken göğsünü kıbleden çevirmek amel-i kesir olup namazı bozar. (Merakıl-felah)

Sual: Namaz kılan bir arkadaşa, Düşen takkeni bir elinle al, mahzuru olmaz veya Biraz yer aç da geçeyim gibi sözler söylesem, o da bana uyarak dediklerimi yapsa, arkadaşın namazı bozulur mu?
CEVAP :
Başkasının sözü ile takkeyi almak veya onun sözü ile yer açmak namazı bozar. Fakat kendiliğinden hareket ederse bozmaz.

Sual: Dört rekatlık bir farzı kılarken, ilk tehıyyatı son tehıyyat sanarak selam verdim. Allahümme entesselam dedikten sonra yanıldığımı hatırlayıp, hemen ayağa kalkıp namaza devam ettim. Sonunda secde-i sehv yaptım. Namaz sahih oldu mu?
CEVAP :
Evet.


Sual: Namaz kılarken çocuklar gürültü ediyor. Seslerini kesmeleri için tekbirleri biraz yüksek sesle okumak mekruh olur mu?
CEVAP :
Mekruh olmaz. Şaşırtmayacak kadar az olan gürültülerine mani olmamalıdır!

Sual: Namaz kılmakta olan bir kimseye, (Namazdan çıkınca, falanca yere gideceksin) gibi bir haber veren kimse, günaha girer mi?
CEVAP :
Günaha girmez.


Sual: Hanımı veya başka mahrem bir kadın, arkası dönük olarak otururken, erkeğin ona doğru namaz kılması mekruh mudur?
CEVAP :
Mekruh değildir.


Sual: Namazda selam verirken meleklere ve Peygamber efendimize de niyet edilir mi?
CEVAP :
Yalnız kılan selam verirken hafaza meleklerine niyet eder. Peygamber efendimize de niyet etmesi iyi olur. Cemaatle kılan, imama ve sağındaki solundaki cemaate de niyet eder.


Sual: Teşehhüdde Rabbenadan sonra "Allahümme inni euzü bike min hemezatiş-şeyatin" duasını okumak sevap mıdır?
CEVAP :
Evet çok sevaptır.
NAMAZ NASIL KILACAĞIM -2-
Bu yazıyı sesli olarak dinleyebilirsiniz
Ses dosyasını dinlemek için Flash Player gereklidir.
-->
Sual: Bir kimse kıbleyi araştırarak namaza durup bir rekat kıldıktan sonra, salih biri gelse, "yanlış durmuşsun" diyerek eli ile kıbleye döndürse, namazı sahih olur mu?
CEVAP :
Evet, namaz sahihtir.

Sual: Namazda, kıyamda iken ayakları ne kadar açmak gerekir?
CEVAP :
Kıyamda iken, Hanefiler ayaklarını dört parmak, Şafiiler ise bir karış açar.

Sual: İkindi ve yatsının farzını kaza ederken sünnetini kılar gibi ilk oturuşta salli barik okunur mu? Bir de akşamın farzını kaza ederken sünneti gibi iki rekat mı kılmak gerekir?
CEVAP :
Bir farz, nasıl eda ediliyorsa, kazası da aynı olur. Kazası değişik olmaz. Akşamın farzını kaza ederken iki değil, üç rekat kılmak gerekir. (Redd-ül Muhtar)


Sual: Dükkanda namaz kılarken müşteri geliyor. Namazı bozup müşteriyle meşgul olmak uygun mudur? Yoksa, namazı bitirmek mi gerekir?
CEVAP :
Namazı zaruretsiz bozmak haramdır. Namazı bitirmeniz gerekir. Müşteri sizin namaz kıldığınızı gördüğüne göre, ya bekler veya gider. Müşteri için günah işlenmez.


Sual: Namaz kılarken secdede dua etmek caiz midir?
CEVAP :
Namaz kılarken secdede dua edilmez. Ancak bazı nafile namazlarda, secdede iken dua edilir. Namaz kılmadan da secdeye kapanıp dua etmek iyi olur. Hadis-i şeriflerde buyuruldu ki:

(Kulun Rabbine en yakın hâli secdede ikendir. Öyle ise, secdede çok dua edin.) [Müslim]

(Rüku ve secdede duaya gayret edin. Bu dua kabule layıktır.) [Müslim]

(Secdede 3 kere, Rabbiğfirli diyen secdeden kalkmadan mağfiret olur.) [Deylemi]

Sual: Sabah ezanı okununca namazımı kılıp yatıyorum. Fakat ben yattıktan sonra başka camilerin ezanı okunuyor. Yeniden mi kılmam gerekir?
CEVAP :
Namaz kılmak için ezanın okunması değil, vaktin girmesi şarttır. Vakit girmişse, ezan okunmasa da, kendimiz ezan okur, namazı kılarız. Ezan okumadan da kılsak namaz yine sahih olur. Fakat ezan okumaktan meydana gelecek sünnet sevabı noksan olur.


Sual: Telefon çalsa, namazı bozmak caiz midir?
CEVAP :
Caiz değil, haramdır.


Sual: Fatihadan sonra yanılıp el salınırsa, sure okurken bağlanır mı?
CEVAP :
Bağlamadan okumalı, fazla hareketten sakınmalıdır. Bağlansa da namaz bozulmuş olmaz.


Sual: Farz namazların üçüncü ve dördüncü rekatında zammı sure okunursa namaz bozulur mu? Böyle kılınan namazları kaza etmek gerekir mi?
CEVAP :
Farz namazların 3. ve 4. rekatlarında zammı sure okumakta hiç mahzur yoktur. Bu bakımdan okunarak kılınmış namazları kaza etmek gerekmez. (Redd-ül Muhtar)


Sual:
Namazdan selam verip çıkınca, hemen kalkmak caiz mi? Allahümme entes selamü’yü, otururken değil de, kalkarken okumakta bir mahzur var mıdır?

CEVAP :
Peygamber efendimiz, namaz sonunda selam verince, “Allahümme entes selamü ve minkes selam tebarekte ya zel celali vel ikram” der ve ancak o miktarda otururdu. (Tirmizi)


Sual:
Sabah namazına kalkamayanın çalar saat alması lazım mı?

CEVAP :
Namaza uyandırıcı bir tedbir almak lazımdır. Bu tedbirin en kolayı çalar saat almaktır.


Sual:
Akşamın, yatsının, sabahın farzı gündüz kaza edilirken sesli mi okunur?

CEVAP :
Sesli okumak caizdir.


Sual: Kırk yıllık namaz borcum vardır. Kazalarımı bir an önce bitirebilmem için son tehıyyatta okunan Rabbena duasını okumasam, bundan kazanacağım zamanı kaza namazına ayırsam uygun olur mu?

CEVAP :
Caizdir. Çünkü namaz kazalarını bir an önce ödemek şarttır. (Nevadir-i Fıkhıyye)


Sual: Son rekatta Ettehıyyatüyü okuduktan sonra, kalkıp bir rekat daha kılanın, secde-i sehv ile namazı sahih mi?
CEVAP :
Son rekatta oturduğu için secde-i sehv ile namazı sahihtir. Fakat bir rekat daha kılıp sonra selam verseydi, son kıldığı iki rekat nafile olurdu.


Sual: Öğleyi kıldıktan sonra abdestsiz olduğumu hatırladım. Yeniden kılmam gerekir mi?
CEVAP :
Evet yeniden kılmak gerekir. Abdestli olduğunu zannederek, abdestsiz kılınan namaz sahih olmaz. Fakat, niyetine karşılık çok sevap verilir. Temiz zannederek necis su ile abdest alıp kılınan namazın şartı noksan olduğu için sahih olmaz ise de, niyet ettiği için sevap verilir. Şartlarına uygun olduğu için sahih olan bir namaz, riya ile, gösteriş için kılınırsa, sevap hasıl olmaz. (Eşbah)


Sual: Namaz kılarken abdesti bozulan ne yapar?

CEVAP :
Hemen sağ tarafa selam verip, namazdan çıkar. Abdest alıp, namazını tekrar kılar.

Son teşehhüdde, salli-barikleri okurken abdest bozulsa, selam verilip namazdan çıkılır, namaz tamam olur.

Sual: Eşimle beraber namaz kılıyoruz. Ayrıca niyet etmem lazım mı?
CEVAP :
Cemaatle namazda, imama uyduğuna niyet etmek farzdır. İmama uyulmazsa, namaz sahih olmaz.


Sual: Vakit namazlarında zammı sure olarak hangilerinin okunması efdaldir?
CEVAP :
Sabah namazında mümkünse biraz uzun sure okumalı, diğer vakitlerde kısa okumalı.

Sual:
Sadece Fatiha, Kevser ve İhlas surelerini biliyorum. Bunlarla namaz kılınır mı?

CEVAP :
Kılınır. Diğer kısa surelerden de ezberlemeye çalışmalı, hep aynı şeyleri okumamalı.

Sual: Ben namazda iken biri hapşırınca namazı bozup, yerhamükallah diyecek miyim?
CEVAP :
Namazda iken hapşırana bir şey denmez.

Sual:
Soğukta kulakları kapatan pardösü başlığı [kapüşon] ile namaz kılınır mı?

CEVAP :
Evet kılınır. Hatta sıcak günlerde de kılınır.


Sual: Namazda âyetleri kendi duyacağımız kadar sesli okumak gerekiyor. Çok gürültülü bir ortamda âyetleri duymak için sesimizi yükseltmek gerekir mi?
CEVAP :
Gerekmez. Gürültü yokken kendi duyacağı kadar yavaş okunur.


Sual:
Gözlük kullanıyorum. Çıkarmayı unutup namaza duruyorum. Secde ederken gözlükten burnum yere değmiyor. Namaz esnasında gözlüğümü çıkarsam namazım bozulmuş olur mu?

CEVAP :
Secdeye inerken gözlük çıkarılabilir. Namaz bozulmuş olmaz. Tek el ile çıkarılması gerekir. Tek el ile çıkarılması zor ise, iki el ile de çıkarılabilir.


Sual:
Vaktin bitmesine az zaman kala, abdesti olan ama haceti gelen biri, namazı kaçırma tehlikesi var ise bu namazı bu halde kılmalı mıdır?

CEVAP :
Evet hemen kılmalı. Çünkü namazı kazaya bırakmak haramdır, büyük günahtır. Sıkışık olsa da kılmak şarttır.

Sual:
Rabbena yerine Allahümme rabbena atina .... diye başlamak caiz mi?
CEVAP :
Evet caizdir, fakat Rabbena.... okumak daha iyi olur.


Sual:
Namaz kılarken fatihadan sonra sure okuyacağı halde bir an unutarak ellerini aşağı saldı ama eğilmedi. Namaza devam ederken ellerini tekrar bağlayarak mı devam edecek?

CEVAP :
Bağlasa da mahzuru olmaz. Bağlamaması daha iyidir. Namazda fazla hareketten kaçmak gerekir.

Sual:
Namazda zammı sure deyince genellikle Fil suresi ile Nas suresi arası okunuyor. Kadir suresini Âyet-el kürsiyi Amenerrasulüyü veya herhangi bir uzun surenin birkaç âyetini okuyamaz mıyız?

CEVAP :
Okunur. Kur’anın baştan sona kadar her âyeti okunur. Kısa olduğu için onlara namaz sureleri denmiş. Yoksa her sure okunur.

Sual:
İkindi namazını kılıyoruz. Namazın sünnetini kılıp bitirdikten sonra farza başlamadan evvel konuşmak (telefona CEVAP : vermek, aile bireylerine bir şey söylemek gibi... vs) caiz midir?

CEVAP :
Zaruret olmadan asla konuşulmaz. Dua vesaire de okunmaz. Zaruretler hariç beklenmez, ara verilmez, hemen farz kılınır.

Sual:
Cep telefonu çaldığında namazı bozabilir miyiz?

CEVAP :
Namazı bozmak haramdır. Camide telefonu kapatmak gerekir. Yahut sesini kesmek iyi olur.


Sual: Sabah namazını yalnız kılarken uzun sure okumak için Elemteradan başlıyor, Felak suresine kadar okuyorum, ikinci rekatta da sadece Nas suresini okuyorum. Mahzuru var mıdır?
CEVAP :
Mahzuru yoktur. Evla olanı tek sure okumaktır.

Sual:
Rükudan doğrulurken secde yerine mi bakmak lazım?

CEVAP :
Evet.


Sual:
Yalnız Fatihayı bilen, zammı sure olarak da okur mu?

CEVAP :
Sure öğreninceye kadar Fatihayı okur.


Sual:
Akşamın farzını yanılıp üçüncü rekatta oturmadan dört rekat kılanın iade etmesi lazım mı?

CEVAP :
Evet.


Sual:
Parka başlığı ile namaz kılmak caiz mi?

CEVAP :
Hiç mahzuru olmaz.


Sual:
İçine ot doldurulmuş hayvanların bulunduğu odada namaz kılmak caiz mi?

CEVAP :
Namaz kılarken, arkaya koymalı!


Sual:
Zammı sureyi okuduktan sonra Fatiha okumadığını hatırlayanın, Fatiha okuması gerekir mi?

CEVAP :
Evet. Sonra da secde-i sehv yapar.


Sual:
Müminler için okunan 25 istiğfarı, birer defa namazda Rabbena... dan sonra okumak caiz mi?

CEVAP :
Evet. Namazı müteakip duadan sonra okumak evladır.


Sual:
Gülmemek için selam verip namazdan çıkmak caiz mi?

CEVAP :
Hayır. Gülünce mecburen çıkılır.


Sual:
Besmele geçen âyeti, zammı sure olarak okumak caiz mi?

CEVAP :
Evet.


Sual:
Namazda sure okunurken, uzun bir sure içinden âyet-i kerimeler okumakla, kısa bir surenin tamamını okumak arasında sevap açısından bir fark var mıdır ?

CEVAP :
Kısa sure okumak daha sevaptır.


Sual: Gayri müekked sünnet namazlarda, ilk teşehhüdde tehıyyat ve salevatlar dışında rabbena âtina ve rabbenağfirli duaları okunur mu ?
CEVAP :
Okumak sevaptır.


Sual:
Bir sureyi bir rekatta birkaç kere okumak caiz midir?

CEVAP :
Farzlarda bir sureyi bir rekatta tekrar okumak mekruhtur. Nafilelerde mekruh değildir.


Sual:
Namazda Salli bariklerden sonra, başka dua okumak caiz mi?

CEVAP :
Hadis-i şeriflerde bildirilenleri okumak caizdir. Rabbena âtina veya rabbenağfirli gibi dua âyetlerini dua niyetiyle okumak da caizdir
NAMAZ NASIL KILACAĞIM -3-
Bu yazıyı sesli olarak dinleyebilirsiniz
Ses dosyasını dinlemek için Flash Player gereklidir.
-->
Sual: Hanefi mezhebindeyim. Senelerdir namaz kılıyorum. Ancak şimdi iş yerinde bir arkadaş, ağzında dolgu kaplama olanların Maliki mezhebini taklit etmeleri gerektiğini anlattı. Ben de kabul ettim. İşten ayrılamıyorum, burada da gusül imkanı yok. Eve gidene kadar öğle ve ikindi namazlarımı nasıl kılacağım?
CEVAP :
İlk fırsatta Maliki'ye göre gusletmeniz gerekir. İnsan tuvalette bile gusleder. Gerekirse öğle ile ikindi takdim ve tehir edilerek kılınır. Mukimken iki namazı cem edebilmek için Hanbeli'ye göre kılmak gerekir. İzin alma ve tuvalette bile gusletme imkanı yoksa, zaruret olduğu için, mevcut guslünü Maliki'ye göre aldım denir. Namazını da Maliki’ye göre kılar. Gusül imkanı bulur bulmaz da Maliki'ye göre gusledilir.


Sual:
Güneşin doğmasına 2-3 dakika kalsa, bir kimse, nasıl abdest alır ve nasıl namaz kılar?

CEVAP :
Namazı, özürsüz kazaya bırakmak haramdır. Bunun için, abdestin ve namazın sünnetleri terk edilir. Erkekler, takke, çorap aramakla vakit geçirmez. Sübhaneke ve Euzü besmele okumaz. Rüku ve secdelerde tesbih okumaz. Ettehıyyatü’yü okuyup, hemen selam verir.


Sadece farzı kılınır. Farz içindeki sünnetler terk edilir. Daha az zaman varsa, vacibler de terk edilebilir. Mesela sadece fatihayı, hatta fatihanın bir kısmını okur. Zammı sure okumaz.

Sual:
Kur'anda, İnnehü min süleymane ve innehü Bismillahirrahmanirrahim diye bir âyet var. Bu âyeti zammı sure olarak okumak caiz olur mu?

CEVAP :
Üç âyet miktarında bir âyet olduğu için caizdir.

Sual:
Namaz vakti çıkmadan ne kadar önce namaza başlanırsa, o namaz sahih olur?

CEVAP :
Sabah namazı hariç, diğer dört vakit namazda, vakit çıkmadan, iftitah tekbiri alınca, namazı vaktinde kılmış olur. [Maliki ve Şafii’de ise, bir rekat kılınca o namaz vaktinde kılınmış olur.]


Sabah namazı kılarken, güneş doğmaya başlarsa, bu namaz sahih olmaz. İkindiyi kılarken güneş batarsa, bu namaz sahih olur.

Sual:
Namazda sure veya dua okurken hapşırsak duayı okumaya tekrar baştan başlamak gerekir mi?

CEVAP :
Kalınan yerden devam edilir.

Sual:
Her namazdan sonra, selam verince, eli yüze sürmek caiz mi?

CEVAP :
Caizdir, ama yapmamak iyi olur. Çünkü sünnet zannedilebilir.


Sual: Secdeye giderken ve secdeden kalkarken sağ sol önceliği var mıdır?
CEVAP :
Secdeye varırken, önce sağ, sonra sol diz, sonra sağ, sonra sol el, sonra burun ve alın yere konur. Secdeden kalkarken de bunun tersi yapılır. Yani secdeden kalkarken önce alın, sonra burun, sonra da sol el ve sağ el, sonra sol diz ve sağ diz yerden kaldırılır. Ancak, bunu çok bariz şekilde değil, başkalarının dikkatini çekmeyecek şekilde yapmalıdır.


Sual:
Kitaplarda secde için, alnı, burun ile beraber yere koymak vacip diye okudum. Bunlardan birisi yere gelirse secdenin sahih olduğunu mu anlayacağız?

CEVAP :
Secde için alnı yere koymak farzdır. Alın yere konmazsa namaz sahih olmaz. Burnu alınla beraber koymak vaciptir. Burnu koymayıp yalnız alnı koymak mekruhtur.


Sual:
S. Ebediyye’de, (Farzların 3. ve 4. rekatlarında Fatiha okumak sünnettir. Vacip diyenler de olmuştur) deniyor. Yani üçüncü veya dördüncü rekatlarda hiçbir şey okumadan biraz bekleyip rükuya eğilsek namaz sahih olur mu?

CEVAP :
Sünnet dendiğine göre sünneti terk etmek mekruh olur. Vacip diyen âlimlere göre ise, Fatiha okumadan kılınan namazın iadesi vacip olur.


Maliki ve Şafii’de her rekatta fatiha okumak farzdır. Taklit edenin okuması farzdır.

Sual:
Beş vakit namazda okunan zammı surenin sünnet miktarı kaç âyettir?

CEVAP :
Sabah namazının iki rekatında toplam kırk, en fazla elli âyet okumak sünnettir.

Öğle namazında sünnet olan, sabah namazından daha aşağı miktar okumaktır.
İkindi ve yatsı namazında sünnet olan, yirmi âyet okumaktır.

Akşam namazında sünnet olan, her rekatta kısa bir sure okumaktır. Kısa sureler, Beyyine suresinden sonraki surelerdir.

İmam olan kimsenin farz kıldırırken yukarıda bildirilen âyet miktarlarından fazla okuması tahrimen mekruhtur. Cemaat uzun okunmasını istese de yine mekruh olur. Fakat cemaat sünnet miktarından daha kısa okunmasını isterse, imamın kısa okuması caiz, uzun okuması caiz değildir. Mesela yolcular, abdesti zor tutan kimseler, sabahın farzını kıldıracak imama, “En kısa sure ile namazı kıldır” deseler, imam da Kevser ve İhlas suresi ile namazı kıldırsa caizdir, mekruh olmaz. (Hindiyye)

Sual: Bir yazınızda, (İkindi namazını mazeretsiz akşama 5–10 dakika kalana kadar geciktirmek haramdır; ama bir dakika kalsa bile, hemen kılınması farzdır) deniyor. Haramla farz çakışınca, haramdan kaçmak, yani namazı tehir etmek gerekmiyor mu?
CEVAP :
Burada haramla farz çakışmıyor. İkindiyi o vakte kadar geciktirmek haramdır. O vakte kadar kılınmamış olan ikindinin farzını kılmak haram değil, aksine farzdır.


Sual: Rükûu unutup secdeye giden kimse, secdeyi yaptıktan sonra rükûu unuttuğunu hatırlarsa ne yapar?
CEVAP :
Kalkıp rükûu yapar, sonra secdeye gider. Önceki secdelere itibar edilmez. Yani onlar artık geçersiz olur.


Sual: S. Ebediyye’nin kaza namazı bahsinde, (Bir namazı vakti içinde tekrar kılmaya iade denir) derken, özür bahsinde, (Namaz vakti çıktıktan sonra, sonraki namaz vakti içinde özrü durursa, önceki namazını iade eder) deniyor. Öbür vakitte kılınca kaza olmuyor mu?
CEVAP :
Bir namazı, kıldıktan sonra, herhangi bir sebeple tekrar kılmaya iade denir. Bu genelde vaktin içinde olur. Özür hali müstesnadır. Mesela, Hanefi mezhebine göre, öğle namazı vaktinde özrü başlayan vaktin sonuna kadar bekler ve namazını kılar. İkindi vakti özrü durursa, öğleyi tekrar kılması gerekir. Buna da iade denir. Namazı vaktinde kılmıştı, kazaya bırakmamıştı; ama özrü olduğu için özürlü kılmıştı. Öğleden sonra kesilince, özürlü olmadığı anlaşıldığından namazını iade etmesi gerekir. Böyle durumlarda Maliki mezhebi taklit edilirse, namaz sahih olur, iade etmeye gerek kalmaz.

Sual:
Birinin bahçesinde izinsiz namaz kılmak caiz midir?

CEVAP :
Bahçeye zarar verilmezse caizdir. Bahçenin etrafı çevriliyse izinli girmelidir!

Sual: Secdede, ayak parmaklarının uçlarını kıbleye çevirmek farz mıdır?
CEVAP :
Secdede ayak parmaklarını bükerek, uçlarını kıbleye çevirmek sünnettir. Farz diyenlerin hata ettiği, (Redd-ül-muhtar)da yazılıdır. (S. Ebediyye)

Sual: Rükûda ve secdede ne kadar durmak farzdır?
CEVAP :
Rükû için belini eğmek, secde için alnını yere koymak farzdır. Buralarda bir veya üç kere (Sübhânallah) diyecek kadar durmak vacibdir.

Sual: Namaz kılarken boynu bir tarafa bükmek caiz midir?
CEVAP :
Mekruhtur.


Sual: Secdede parmakları birleştirirken, başparmağı da birleştirmek gerekir mi?
CEVAP :
Evet.


Sual: Dua ederken, parmakların araları açılır mı?
CEVAP :
Hayır, beşi de bitişik olur.


Sual: Önemli bir iftar davetine gidince, akşamın farzını veya sünnetini, yemekten sonra kılmak caiz olur mu?
CEVAP :
Vaktin girdiği kesin belliyse, önce orucu açıp, sonra akşam namazını kılmalı, sonra yemek yemeli. Namazı mekruh vakte bırakmamalıdır. Akşam namazını, yıldızlar görününceye kadar, [yaklaşık yarım saat] geciktirmemeli. Son sünneti olan namazlarda, farzdan sonra son sünneti hemen kılmamak da mekruhtur. İftarı bahane ederek, bir mecburiyet olmadan akşamın sünnetini terk etmek caiz olmaz.


Sual: Muavvizeteyn, Nas ve Felak suresi mi? 4 Kul da İhlas, Kâfirun, Nas ve Felak sureleri mi?
CEVAP :
Evet.


Sual:
Kedinin gezdiği yerde namaz kılınır mı?

CEVAP :
Kedi temizdir. Gezdiği yerde namaz kılınır.

Sual: Kendini abdestli zan edip akşam namazın farzını kılsa sünneti kılarken abdestsiz olduğunu hatırlasa farzı tekrar kılması gerekir mi?
CEVAP :
Abdest alıp farzı tekrar kılar.

Sual: Saç boyası abdeste namaza mani midir?
CEVAP :
Saç boyasının mahzuru olmaz. Namaz kılınır, gusül ve abdest olur.


Sual: Üzerimizde parfüm varken namaz olur mu? Birkaç defa sıkınca el ayasını geçiyor miktarı.
CEVAP :
Ne kadar çok olursa olsun namaz sahih olur.


Sual: Tadil-i erkan, teşehhüd, necaset, tenzihen mekruh, ziynet anlamları nedir?
CEVAP :
Tadil-i erkan = namazı düzgün kılmak, rükudan kalkınca secdeden kalkınca biraz beklemek demektir.
Teşehhüd= ettehıyyatüyü okumak için oturmak
Necaset
= pislik

Tenzihen mekruh = hafif mekruh
Ziynet = süs demektir.

Sual: Namazda esnerken ağzımızı elin içi ile mi yoksa dışı ile mi kapatmalıyız?
CEVAP :
Ağzı açarak esnemek mekruhtur. Esnemeye mani olmak için, alt dudağı dişlerin arasına sıkıştırmalıdır. Esnemeye mani olunamazsa, ayakta sağ elin, diğer rükünlerde ve namaz dışında sol elin dışı ile, ağzı örtmek gerekir.


Sual: Zaruri sebeplerle, yani dini bir mazeretle yatsı gecikip mekruh vakte girince, 4+3 formülünü uyguluyoruz. Yani sadece farzla vitri kılıyoruz. Cemaate yetişince de, ikindinin sünnetini kılmadığımız gibi, gayri müekkede olan yatsının sünnetini de kılmıyoruz. Doğru mudur?
CEVAP :
Yanlıştır. Bir kere son sünnet mekruh vakte girmiyor, imsak vaktine kadar kılınır. Vitir de mekruh vakte girmiyor, o da imsak vaktine kadar kılınır. Yatsının ilk sünneti de mekruh vakte girmiyor. 4+3 formülü yanlıştır. Dini hususlarda böyle şeyler uydurmamalı, vakit müsaitse 4+4+2+3 şekliyle kılmalı, yani sünnetleri terk etmemelidir. Yatsının sünneti farzdan sonra da kılınır. İkindinin sünneti gibi değildir. İkindinin farzından sonra sünnet ve nafile kılınmaz. Ama yatsının farzından sonra kılınır.


Zaruri durumlar hariç, namazları mekruh vakte bırakmak caiz olmaz. Yatsıyı gece yarısından sonra kılmak tahrimen mekruhtur. Namaz, mazeretsiz böyle mekruh olarak kılınınca, sadece borç ödenmiş olur, sevap hasıl olmaz, yahut çok az sevabı olur. Namazı vakti girince hemen kılmalı, zaruretsiz mekruh vakte bırakmamalıdır.
NAMAZ NASIL KILACAĞIM -4-
Bu yazıyı sesli olarak dinleyebilirsiniz
Ses dosyasını dinlemek için Flash Player gereklidir.
-->
Sual: Halı üzerinde namaz kılmak, mekruh mudur?
CEVAP :
Hayır. Secdenin toprak üzerine yapılması evlâdır. Ancak, soğuktan ve sıcaktan korunmak, yahut elbiseyi tozdan korumak maksadıyla, herhangi bir sergi serilmesinde mahzur yoktur. Sırf toprağa secde etmemek için, sergi sermek mekruh olur. İslâm âlimlerinin çoğuna göre, halı, pösteki gibi bir şey üzerine secde etmekte mahzur yoktur. İmam-ı Mâlik hazretlerine göre, halı, pösteki gibi yer cinsinden olmayan bir şey üzerine secde edilmesi mekruhtur. İmam-ı a’zam ve diğer imamlara göre mekruh değildir. Hanefi olup, Maliki’yi taklit eden için de, mekruh olmaz. Keten, kenevir ve pamuk gibi yer cinsinden olan sergiler üzerinde, namaz kılmakta mahzur yoktur.


Sual:
Namazda, bacakların çıplak olarak, birbirine değmemesi için, eteğin altına mutlaka iç çamaşırı giymek gerekir mi?

CEVAP :
Hayır, gerekmez.


Sual: Namazda mazeretsiz gözleri yummak caiz midir?
CEVAP :
Namazda gözleri yummak tenzihen mekruhtur. Zihni dağılmasın diye yummak mekruh olmaz.


Sual: Namazda, gözlükleri çıkarmak gerekir mi?
CEVAP :
Secdeye alnı koymak farzdır. Burunla beraber koymak vaciptir. Eğer gözlük alnın yere değmesine mani ise, secde sahih olmaz. Burnun yere değmesine mani ise, mekruh olur. Gözlüklü kimse alın ve burun yere iyi değsin diye başını bastırmaya kalkarsa gözlüğü kırılabilir. Böyle bir problem yoksa, gözlükle de kılınabilir.


Sual: Bazen, ikindi namazını kılacağım zaman, abdest sıkışıklığı oluyor. O haliyle kılsam, namazım mekruh olacak. Yeniden abdest alsam, bu sefer de, kerahet vakti girecek. Bu durumda nasıl davranmam daha uygun olur?
CEVAP :
İkindiyi, özürsüz kerahet vaktine bırakmak, tahrimen mekruhtur. Abdest sıkıştırması özürdür. Yani, vakit geçirmeden abdesti tazeleyip, namazı kılmalı, sıkışık abdestle kılmamalı. Vakit çıkmak tehlikesi gibi bir durum varsa, ancak o zaman sıkışık abdestle namaz kılınır.

Sual:
Acele ile abdest alıp, kurulanmadan namaza durmak, caiz midir?

CEVAP :
Kurulamadan, namaza durmak caizdir. Şafii’de, kurulanmamak daha iyidir.


Sual: Bezi kirli çocuğu sırta sararak namaz kılmak caiz midir?
CEVAP :
Necasetli çocuğu, sırta sararak namaza durunca, namaz sahih olmaz. Bu, cepte idrar şişesi taşımaya benzer. Fakat çocuk, kendiliğinden kucağa oturur, sırta binerse, üstü necasetli de olsa, namaza mani olmaz.


Sual: Zammı sureyi okumadığını rükuda veya rükudan kalkınca hatırlayan ne yapar?
CEVAP :
Rükuda hatırlayan hemen kalkar, zammı sureyi okuyup tekrar rükuya gider. Secde-i sehv yapması gerekmez. Rükudan kalkınca veya daha sonra hatırlarsa geri dönmez. Sonunda secde-i sehv yapar.


Sual: Namaza dururken, (Peygamber efendimiz bu namazı kıldığı için ben de kılıyorum) demek uygun olur mu?
CEVAP :
Evet, çok iyi olur. İmam-ı Rabbani hazretleri buyuruyor ki:

(Bu farzı Peygamber efendimiz kıldı, ben de kılıyorum) diye niyet edilirse, farzı yapmak sevabından başka, tâbi olmak sevabı da ayrıca hâsıl olur. (3/87)

Sual: Namazda kıyamdayken, Fatiha’yı okuduktan sonra zammı sureyi okumayı unutan bir kimse, rükua eğilmek için ellerini aşağı saldıktan ve ayaklarını birleştirdikten sonra zammı sureyi okumadığını hatırlarsa, zammı sureyi okurken tekrar ellerini bağlayıp, ayaklarının arasını sünnet miktarı yani dört parmak kadar açar mı?
CEVAP :
Böyle yapmak caiz ise de, ellerini tekrar bağlamadan ve ayaklarının arasını açmadan okuması efdaldir. Namazda, mümkün olduğu kadar hareketsiz durmak esastır.


Sual: Bazen içimizde ibadet isteği olduğu halde, bazen de farz namazları bile istemeden kıldığımız oluyor. Bu namazlar sahih oluyor mu?
CEVAP :
Evet, namaz sahih olur. Her zaman, tevbe ve istiğfar ederek Allahü teâlâya sığınmalıdır.

Sual: İşe erken giden kimse, sabah ezanları geç okunduğu için, vakit girer girmez namazını kılabilir mi?
CEVAP :
Evet, vakit girer girmez sabah namazını kılmak iyi olur. Sabahı cemaatle kılmak için, yarım saat kalana kadar geciktirmek müstehab olur. Evinde yalnız kılan, her namazı vakti girer girmez kılmalıdır.

Sual: Somyanın üstündeki sert yatak üzerinde, namaz kılmak caiz midir?
CEVAP :
Evet.


Sual:
Namazda, salli bariklerden sonra, Rabbena âtinâ’yı dua olarak okurken, bi rahmetike yâ erhamerrahimin’i eklemek gerekir mi?

CEVAP :
Gerekmez. Fakat, dua olarak okunduğu için eklenmesinin de mahzuru olmaz.


Sual: Sabah namazında, uzun sure okumak için birinci rekatta, Elemtere’den başlayıp üç beş sure okumak mı uygun, yoksa bir sure okumak mı?
CEVAP :
Bir sure okumak daha iyidir.


Sual:
Namazı kerahet vaktine veya kazaya kalacaksa, o kimseyi uykudan uyandırmamak günah olur mu?

CEVAP :
Fitneye sebep olacaksa, uyandırmamak günah olmaz. Fitneye sebep olmayacaksa, uyandırmamak mekruh olur. Eğer söz vermişse, o zaman uyandırmamak haram olur.


Memnun olacak kimseyi kaldırmak sünnettir. Beni kaldır diye tembih etmişse, kaldırmak farz olur. Memnun olmayanları kaldırmak gerekmez.


Sual: Kunut dualarını okumadığını rükuda hatırlayan kimse ne yapar?
CEVAP :
Vacib olan kunut duaları unutulsa, rükuda iken hatırlansa artık geri dönülüp kunut okunmaz. Vacib terk edildiği için secde-i sehv gerekir. Döner de, kunut dualarını okursa, rükua gitmeden secdeye gitmesi gerekir. Rükuu tekrar ederse, kasten iki rüku yaptığı için namaz bozulur. Çünkü rükuu kıraatten hemen sonradır. Kunutu okumasa da secde-i sehv gerekir, dönüp geriye okusa da secde-i sehv gerekir. Uygun olanı, rükuda kunutları okumadığını hatırlayan kimse, artık geri dönmez. Secde-i sehv ile namazını tamamlar. (Redd-ül-muhtar)

Kunut duasını okumayı rükuda hatırlayan, kunutu rükuda okumaz, kıyama da kalkıp okumaz. Tatarhaniyye’de de böyledir. Bu kimse, şayet rükudan kıyama dönse ve kunutu okusa, bu durumda, rükuu yenilemezse, namazı bozulmaz. Tekrar rüku yaparsa namazı bozulur. Bahr-ür-râık’ta da böyledir; fakat bu kimse kunutu unuttuğunu, rükudan kalkınca hatırlarsa, kunutu okumaya dönmez. Mudmerât’ta da böyledir. (F. Hindiyye)

Sual:
Zammı sureyi okumayı unutan kimse, rükuda iken hatırlarsa ne yapar? Kalkıp zammı sureyi okursa secde-i sehv gerekir mi?

CEVAP :
Zammı sureyi okumayı unutan kimse, rükuda iken hatırlarsa doğrulup zammı sureyi okur, secde-i sehv gerekmez.

Sual: Secdede ayakları yere koymak ve ayak parmaklarını kıbleye çevirmek farz mıdır?
CEVAP :
Secdede iki ayağı veya hiç olmazsa her birinin birer parmaklarını yere koymak farz, vacib veya bir kavle göre de sünnettir. Yani iki ayak yere konmazsa namaz sahih olmaz veya mekruh olur. Ayak parmaklarını bükerek, uçlarını kıbleye çevirmek de farz değil, sünnettir. Farz diyenlerin hata ettiği, Redd-ül-muhtar’da yazılıdır. Secdede alın, burun ve ayaklar, yerden az zaman kalkmış olursa zararı olmaz. (S. Ebediyye)


Sual: Namazlarda ikinci rekatta okuduğumuz sureler, birinciden üç âyet miktarı uzun olursa mekruh olur mu? Bu husus, farz, sünnet ve nafilelerde aynı mıdır?
CEVAP :
Evet hem farz, hem sünnet, hem de diğer nafilelerde böyledir. Ancak nafilelerde üçüncü ve dördüncü rekatlarda da zammı sure okunur. Üçüncü rekatları birinci ve ikinci rekatlardan uzun okumak mekruh olmaz. Çünkü nafilelerde her iki rekat müstakil bir namaz sayılır. Sünnetler de nafile namaz demektir.

Sünnetleri kılarken kazaya da niyet edenler için bu durum geçerli değildir; çünkü onlar farz gibi kılınır, yani üçüncü dördüncü rekatlarında zammı sure okunmaz. Okunursa da mahzuru olmaz.

Sual: Kade-i ahirede ettehıyyatüyü okumak vacip. Ettehıyyatüyü okuyacak kadar oturmak farz, ölçüsünü nasıl ayarlayacağız. Belirli bir zamanı var mı yoksa hızlı okuyan biri ile yavaş okuyan biri arasındaki oturma ölçüsü nedir?
CEVAP :
Herkesin ettehıyyatüyü okuduğu müddet kadar oturması farzdır.


Sual: Alerjik nezle olduğum için, özellikle sabah namazlarında, burnum akıyor. Camide halıya dökülmemesi için, silmem mekruh oluyor mu?
CEVAP :
Namazda faydalı hareketin zararı olmaz, Mesela, eli ile, alnındaki teri silmek veya burnundaki akıntıyı silmek mekruh değildir. Yalnız, bir rükünde el üç kere kaldırılırsa namaz bozulur.


Sual: Namaz vaktinin çıkmasına az zaman kalsa; fakat abdestimiz sıkıştırsa, bu haldeyken namaz kılmak mekruh olur mu?
CEVAP :
Küçük ve büyük abdesti sıkıştırırken ve yel zorlarken, namaza durmak mekruhtur. Namaz vaktini veya cenaze namazını kaçırmamak için olursa, mekruh olmaz. (S. Ebediyye)


Sual: Cumanın vaciblerinden biri de, camiye sa’y ederek gitmektir deniyor. Sa’y etmek ne demektir?
CEVAP :
Sa’y etmek,
çalışıp çabalamak anlamına geldiği gibi, hızlı yürümek anlamına da gelir. Hacda Safa ile Merve arasında usulüne göre yedi defa gelip gitmeye de sa’y denir. Burada sa’y, acele etmek demektir.


Sual: Bir farz namazı, sebepsiz iade etmekte, mahzur var mıdır?
CEVAP :
Eda edilen bir namazı, sebepsiz iade etmek, hadis-i şerifle yasaklanmıştır. İade etmek yerine, (Vaktine yetişip de kılamadığım son … namazına) diye niyet edilerek bir namaz kılınabilir. Böyle kılınca, farz sahih olmadıysa, bu namaz farzın yerine geçer; eğer sahih olmuşsa, o zaman, kaza namazı yerine geçer. Kazası da yoksa nafile olmuş olur.


Farz terk edilmişse, iade etmek farz olur. Vacip terk edilerek mekruh işlenmişse, o namazı iade etmek vacip olur. Sünnet terk edilerek mekruh işlenmişse, o namazı iade etmek sünnet olur, vacip olmaz.

Sual: Üç rekatlık namazda, üçüncü rekatta oturmayı unutarak, dördüncü rekata kalkan kimse, secdeyi de yaptıktan sonra hatırlasa, rekatı beşe mi tamamlar?
CEVAP :

Teşehhüde oturmadığı için, beşe tamamlamaz, dörde tamamlayıp selam verir. Namaz nafileye döndüğü için, farzı tekrar kılmak gerekir. Eğer üçüncü rekatta oturmuş olsaydı, unutup dördüncü rekata kalkıp beşinci rekatın da secdesini yapsaydı, o zaman beşe tamamlardı. Secde-i sehvle namazı da sahih olurdu. Son ikisi de nafile olurdu.

Sual: Bir kimse, dört rekâtlık bir namaz kılarken, üçüncü rekâtta mı, beşinci rekâtta mı olduğunda şüphe ederse nasıl hareket eder?
CEVAP :
Üçüncü rekâtta mı, beşinci rekâtta mı olduğunda şüphe ederse, hemen oturup Ettehıyyatüyü okur. Sonra kalkar bir rekât daha kılıp tekrar oturup Ettehıyyatüyü okur. Sonra ayağa kalkar; bir rekât daha kılıp oturur. Ettehıyyatüyü okuduktan sonra secde-i sehv yapar. Böylece namaz tamamlanmış olur.


Eğer üç kıldıktan sonra şaşırmışsa, dördüncü rekâtta oturduğu için o namaz sahih olur. Beşinci rekâta kalktığında şaşırmışsa, yine dördüncü rekâtta oturduğu için o namaz sahih olur. Böyle durumlarda son rekâtta oturmaya dikkat etmelidir; çünkü son rekâtta oturulmazsa namaz sahih olmaz.

Sual:
Dört rekâtlı namazlarda yanılıp beşinci rekâtı da kılanın bir rekât kılması her namaz için geçerli midir? Mesela bir kimse, sabah farzını iki rekât kılıp oturduktan sonra, unutarak üçüncü rekâta kalksa ve secdeleri de yapsa bir rekât daha mı kılar?

CEVAP :
Hayır, bir rekât daha kılmaz; çünkü sabahın farzından sonra nafile namaz kılınmaz. Son kılınan iki rekât, nafile oluyor. Bu durum öğle, akşam ve yatsı namazında meydana gelseydi, bir rekât daha kılıp ikiye tamamlardı; çünkü öğleden, akşamdan ve yatsıdan sonra nafile kılmak caizdir.


Sual:
Kadının kulaklarından aşağı sarkan saçı namazda açılsa, namaz bozulmuş olur mu?

CEVAP :
Kadınların kulaklarına kadar sarkan saçı avrettir. Kulaktan aşağı sarkan kısmı da, âlimlerin çoğuna göre yine avrettir. Açılırsa namaz bozulur. Bazı âlimlere göre, sarkan kısım namazda avret olmaz; fakat yabancı erkeklerin bu saçlara bakmaları caiz değildir. (Halebî-yi kebir)


Sual:
Namazda selam verdikten sonra, eksik kıldığını hatırlayan kimse, kalkıp kalan rekâtları tamamlasa, namazı sahih olur mu?

CEVAP :
Selam verince hatırlayıp da kalkarsa sahih olur. Allahümme entesselam’ı okuduktan sonra kalkarsa sahih olmaz; çünkü Allahümme... denince artık namazdan çıkılmış olur.
 
Üyelik Girişi
DUYURU
booked.net